نکات گزیده درس «حوزه‌های تخصصی علوم اجتماعی»؛ نکته ۷۱

بنیامین استدلال می‌کند که بخش عظیمی از توان زیبایی‌شناختی اثر هنری سنتی ریشه در جایگاه آن به‌عنوان ابژه‌ای بی‌همتا و منحصربه‌فرد دارد، او در این زمینه از اصطلاح «هاله» استفاده می‌کند تا به ترکیب اصالت و اقتدار و بی‌همتایی [در اثر هنری] اشاره کند و بر آن است که این سه خصلت به‌طرز تفکیک‌ناپذیری به‌هم گره خورده‌اند. به نظر بنیامین، منشأ اصلی‌ «هاله» این است که اثر هنری در بستر سنتی فرهنگی جای دارد و ریشه‌های تاریخی این سنت فرهنگی نیز در مناسک دینی نهفته است: «بنابراین، قداست هنر ریشه در قداست مناسک دینی و جادویی دارد. درست همین «هاله» است که در عصر بازتولید مکانیکی از بین می‌رود».

 

 

منبع: درآمدی بر نظریه فرهنگی معاصر. میلنر و براویتز.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *