نکات گزیده درس «حوزه‌های تخصصی علوم اجتماعی»؛ نکته ۷۲

بوردیو ضمن تحلیل داده‌های گردآوری‌شده، به معرفی سه قلمرو اصلی ذائقه می‌پردازد:

۱, «ذائقه مشروع» که در میان بخش‌های فرهیخته طبقه مسلط رایج است؛

۲, «ذائقه آدمیان متوسط» که بیشتر در میان طبقات متوسط شایع است؛

۳, «ذائقه عامه‌پسند» که نزد طبقات کارگر رواج دارد.

در نظریه بوردیو مشخصه اصلی ذائقه مشروع چیزی است که آن را «تمایل زیبایی‌شناختی به دفاع از اولویت کامل فرم نسبت به کارکرد» می‌نامد. بنابراین، تمایز هنری و اجتماعی به‌طرز تفکیک‌ناپذیری به‌هم گره خورده‌اند. او استدلال می‌کند: «نگاه ناب متضمن گسست از نگاه معمولی به جهان است و این گسست به معنای دقیق کلمه گسستی اجتماعی است». برعکس، زیبایی‌شناسی عامه‌پسند مبتنی است بر «اثبات پیوستگی بین هنر و زندگی و خواست جدی برای مشارکت».

 

 

منبع: درآمدی بر نظریه فرهنگی معاصر. میلنر و براویتز.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *